Tábori IKT foglalkozások

A digitális tartalmak gyakorlati használatával kapcsolatos foglalkozások a tematikus táborok idején kerültek megtartásra. Ehhez igazodva a foglalkozások témaválasztásával igyekeztem a tábori tematikához kapcsolódó, játékos keretben, feladatlapokkal, interaktív feladatokkal, valamint csoportos munkával történő információ átadásra.

Mindkét tábor vezérmotívuma a természetközelség mélyítése, az ökológiai szemléletmód kialakítása volt. A gondolatébresztéshez egy, a virtuális világban élő tinédzserről szóló, „youtubeos” videó (https://www.youtube.com/watch?v=-eOCjgcqpO8) adta meg a kezdő hangot, mely megtekintését követően a digitális függőség kialakulásáról, a kibertér nem megfelelő, nem tudatos használatának veszélyeiről beszélgettünk. Megvitattuk saját pozitív és negatív tapasztalatainkat. A videó záró gondolatát közösen a táborok mottójaként fogadtuk el: 

„Lépj ki és kezdj el élni!”

A kibertérben rejlő veszélyek gondolatára ráfűzve a következő foglalkozás témája a közösségi oldalak felelősségteljes használatáról szólt. A foglalkozás ebben az esetben is motivációs beszélgetéssel és filmvetítéssel kezdődött. A facebook használata nagymértékben elterjedt a táborozó tanulók körében, annak ellenére, hogy a regisztrációhoz szükséges kort még sokan nem érték el (ez könnyen kijátszható!). A https://www.safeinternet.hu oldalon található segédanyagok, munkafüzetek, feladatlapok felhasználásával a biztonságos számítógép használat módszereivel, valamint az adatbiztonság fogalmával, a személyes adatok körültekintő kezelésével ismerkedtek meg a tanulók. Néhány videó megtekintésével a posztolásokban rejlő, további veszélyforrásokat tártuk fel (https://www.youtube.com/watch?v=5ha0E-oJrOw, https://saferinternet.hu/v...)

A képzőművészeti foglalkozások közös témája a növényi motívumok felhasználása, megjelenítése különféle technikák segítségével. A motívumgyűjtést a környéken történő kirándulás alkalmával, növények, gyógynövények felkutatásával alapoztuk meg. Ezt megelőzte egy kifejezetten a természetben megtalálható, vadon termő növények, gyümölcsök helyes, gyűjtésével kapcsolatos honlap közös megtekintése (http://whygowild.com/hu). Az itt található képes növényi adatbázis böngészésével megpróbáltunk beazonosítani néhány, vélhetőleg itt is megtalálható növényt, megvitattuk a növénygyűjtés szabályait. A fentiekhez kapcsolódóan megismerkedtünk a http://novenyhatarozo.info internetes oldallal. 

Feladat volt digitális tartalmak gyűjtése az egyes képzőművészetes tematikához (linómetszés, akvarell, textilfestés, réz domborítás) kapcsolódóan, információk, segédanyagok, képek gyűjtése az internet segítségével, keresőmotorok használatával, csoportmunkában, tanári instrukciók alapján.

A tematikus kirándulásokat megelőzően az informatikai eszközök használatával (számítógép, okostelefon) információkat gyűjtöttünk az interneten fellehető alkalmazások segítségével. Megtekintettük Gömörszőlős honlapját, az ott található, számunkra érdekes, releváns információkat csokorba gyűjtöttük. Útvonalat terveztünk a Google útvonal tervezőjével. A szintén Google fejlesztésű street view nevű alkalmazással, körbejártuk Gömörszőlős főutcáját. Megkerestük a várható időjárást, illetve néhány, a tematikus kiránduláshoz kapcsolódó, a tanulók számára ismeretlen kifejezés jelentését kerestük meg az internet segítségével.

A második tematikus kirándulás alkalmával, amely része volt egy gyalogtúra, a tanulók megismerkedtek a modern okos telefonok segítségével történő tájékozódással, a GPS és a térkép használatával. Továbbá néhány hasznos mobil applikációval, melyek praktikusságuk mellett, képesek a játékos, szórakoztató formában történő ismeretátadásra is (pl.: Stellarium, Térkép, Lumosity, Duolingo).

Az internetes információgyűjtéssel kapcsolatban, tárgyaltuk a hiteles forrás fogalmát, a helyes és valós adatok gyűjtésére való törekvés fontosságát. Rövidfilmmel vezettem fel a témát (https://saferinternet.hu/videok/2013/04/01/a-feher-juh), amely film a hiteles információszerzés mellett a toleranciára, a másság elfogadására is felhívja a figyelmet. Ehhez kapcsoltan megismerték a Cyberbullying, az internetes zaklatás fogalmát (https://www.youtube.com/watch?v=DW9jZ-AfzfI), továbbá a közösségi oldalakon való ismerkedés, kapcsolat tartás szabályait, veszélyeit (https://saferinternet.hu/videok/2013/04/01/eltitkolt-barat/).

Funák Attila